|
||
PAMÁTNÍK LEOŠE JANÁČKAExpozice Život a dílo Leoše Janáčka je umístěna u někdejší varhanické
školy v zahradním domku, kde žil Leoš Janáček v letech 1910 až 1928. Zahrnuje
původní Janáčkovu pracovnu s klavírem, v další části domku je moderní expozice,
která podává základní textové a obrazové informace o životě skladatele
a připomíná jeho nejznámější díla.
13. července 1881 se Leoš Janáček oženil se Zdeňkou Schulzovou,
dcerou ředitele učitelského ústavu. Mladí manželé bydleli zprvu v Měšťanské (nynější Křížové)
ulici na Starém Brně; po narození dcery Olgy 15. srpna 1882
bydleli na Klášterním (nynějším Mendlově) náměstí č. 2. Tam vznikala Janáčkova první opera Šárka
i Počátek románu, kantáta Amarus a sbory, inspirované básněmi Petra Bezruče. Zde se narodil i
zemřel Janáčkův syn Vladimír (1888-1890), zde dokončoval skladatel svou "Pastorkyni", když umírala
v roce 1903 jeho milovaná dcera Olga.
Když v roce 1908 získal Janáček pro varhanickou školu budovu na Giskrově (nynější Kounicově)
ulici, napadlo ho, že místo nepotřebných koníren, stojících v zahradě budovy,
by bylo možno postavit domek pro ředitele varhanické
školy; v nájemném, které by ředitel platil, se měly splácet náklady na postavení domku. Stavba,
k níž brzy získal svolení, byla realizována podle návrhu stavitele Aloise Horáka a 2. července
1910 se Janáčkovi stěhovali.
Nový byt byl sice méně prostorný než předchozí, ale útulný a měl elektrické osvětlení.
Janáček zde našel důstojné i klidné prostředí pro svou práci. Hospodyně Janáčkových, Marie Stejskalová, o tom vypráví:
"Nemohlo být v Brně lepšího bydlení, než jaké jsme teď měli my "v domečku",
jak jsme začali říkat a jak se to potom ujalo napřed na varhanické škole a potom
v celém Brně. Chodilo se k nám z Haberlerovy (nynější Smetanovy) ulice proti botanické
zahradě širokou mřížovou branou přes dvůr varhanické školy do zahrádky vlevo.
Pán dal zahrádku oddělit od ostatního dvora nízkým železným plůtkem s brankou u chodníčku,
kolem kterého jsme potom mívali plno květin, nejvíc kosatců, blízko vchodu do domečku byla skalka.
Ve stínu a vlhku kolem arkýře se krásně dařily kapradiny, školnice z varhanické školy jim říkala "čertovy prsty".
Bývaly až po pás vysoké, naši si je dovezli z Hukvald. Mezi nimi rostly konvalinky. Po délce plotu do Haberlerovy
ulice byly keře bílého a modrého plnokvětého šeříku. Když se na jaře rozvily, byly domeček i varhanická
škola plné vůně, my jsme měli v pokojích všude velké kytice, kdekomu jsme rozdávali šeřík…V zahrádce rostlo
pár ovocných stromů: dvě hrušky, bluma, meruňky, třešeň; jabloním se tam nevedlo.
Nejblíž domečku, u plotu zahrady vedlejšího semináře, stál vlašský ořech. Dobře se
mu tam dařilo a brzy se rozrostl tak, že jsme z nejvyšších větví nemohli česat ořechy…Tam,
kde bylo na zahrádce nejvíc slunce, pěstovali jsme nejnutnější zeleninu pro kuchyni. Všichni
tři jsme zde rádi pracovali: pán si sám ošetřoval keře vína u zdi semináře, lezl na žebřík,
když česal ovoce, taky rád opatroval okurky. Z Giskrovy ulice k oknům pánovy pracovny se táhl
ještě jeden kus zahrady, ale tam bylo mezi varhanickou školou a Engelmannovou vilou moc stínu,
nic se tam nedařilo, tak tam zahradník Reiching, co nám taky upravoval Oluščin hrob, vysel jeden
trávník a zasadil tam čtrnáct krušpánků, jak
si to pán přál…
Den ode dne se nám dařilo v domečku líp, zvlášť když začala škola. To jsme až v bytě
slyšeli hrát varhany a na dvorku pod podjezdem , hlavně na zelené lavičce u vchodu,
bylo pořád živo, smích, křik, jak se tam elévi před hodinou nebo po ní bavili.
Co chvíli k nám zaskočil některý z profesorů a hlavně slečny profesorky, třeba
jen na pár slov s milostpaní. Tak jsme vždycky věděly hned, co se na varhanické škole děje.
Bylo teď u nás rušněji, víc života a spokojenosti. Klidně uběhla zima, a když se otevřelo jaro,
to se teprv ukázalo, jak je tu krásně. Z botanické zahrady se z rána a na večer táhlo plno vůně,
a když rozkvetly naše šeříky, až hlava bolela, jak to mámilo. A toho zpěvu kosů, drozdů, pěnkav - ani
všechny ty ptáky neznám, co kolem domečku zpívali".
Byt v domku za varhanickou školou byl třípokojový, jeho průčelí se otvíralo do zahrady na severní straně.
Do bytu se vcházelo verandou, z níž vedly jedny dveře do kuchyně
a druhé do předsíně; z předsíně se vstupovalo do salónu a odtud do Janáčkovy pracovny.
Mezi pracovnou a kuchyní byla ložnice, která - stejně jako kuchyně - neměla přímé osvětlení.
Stavitel byl zřejmě nucen respektovat soukromí sousedního objektu a nemohl okna v domku situovat
na nejteplejší jižní stranu. Proto paní Janáčková ozdobila ložnici i kuchyni bílými pokrývkami
s lidovým vyšíváním, které alespoň poněkud zjasnily tmavé místnosti.
Okna salónu vedla na západ a okna v arkýři na severní průčelní stranu,
kde se dobře dařilo klíviím, které často kvetly ještě v zimě. Před okny arkýře
stál vyřezávaný kolovrátek, který paní Janáčková dostala od své babičky.
Vedle dveří do předsíně stával stříbrník s rodinným porcelánem a sklem,
na protější stranu mezi okna postavil Janáček ruskou ikonu, kterou koupil
v Moravské ústředně. Vpravo od ní na malém stolečku na šití ležel Olžin vějíř
a jugoslávské opánky. Dveře mezi salónem a pracovnou byly ozdobeny krásnou slováckou koutnicí.
Téměř celé zařízení bytu - včetně nábytku v pracovně - pocházelo z výbavy paní Janáčkové.
Okna pracovny, nejteplejší místnosti
v domku, vedla na západ. Mezi okny stávala selská malovaná truhla, kterou Janáček koupil
u starožitníka Rubínka na Pekařské ulici za 5 zlatých a kterou mu později vymalovala žena
malíře Joži úprky Anežka. "Jí ty květy a jablíčka samy rostly pod rukama", vypráví Marie Stejskalová.
"Omalovala truhlu tak krásně, že na ní mohl každý oči nechat." Janáček si do této truhly ukládal rukopisy
svých skladeb a paní Janáčková tam ukládala i ty rukopisy, které Janáček odhodil do proutěného
koše na papíry jako nepotřebné. V roce 1918 "objevil" Janáček v truhle partituru své první opery
Šárka, později už vybíral rukopisy z truhly Janáčkův žák Břetislav Bakala a objevoval skladby, na
které Janáček už dávno zapomněl, např.Suitu op. 3, Adagio pro orchestr, motivicky spjaté s operou
Šárka a Zápisník zmizelého, který v roce 1921 připravil k provedení. Proto první výtisk Zápisníku
obdržel Bakala s Mistrovým věnováním:"Že jste to vytáhl z truhly, proto na památku L. Janáček, Brno 23.
listopadu 1921." V rohu u dveří do salónu stával Janáčkův psací stůl, na něm v kovových rámečcích
fotografie Antonína Dvořáka a skladatelovy dcery Olgy; stříbrné psací náčiní dostal Janáček darem
od manželů Stösslových v roce 1919. V rohu - mezi dveřmi do salónu a do ložnice - stála kamna a
vedle nich police s notami. Proti dveřím do salónu stála knihovna, kterou si Janáčkovi dali dělat,
když se stěhovali do domku, vlevo od ní stoleček s křeslem. Uprostřed místnosti stál klavír zn. Ehrbar,
který manželé Janáčkovi dostali v roce 1881 od Zdeňčina otce Emiliána Schulze. Hippův chronoskop
byl původně umístěn v ředitelně varhanické školy (rohové místnosti v 1. patře budovy); Janáček na
něm měříval délku hovoru, když revidoval své časové údaje o nápěvcích mluvy a potřeboval jej ke svým
přednáškám o skladbě na mistrovské škole.
Na zdi mezi knihovnou a okny bývaly zavěšeny věnce a stuhy mezi fotografiemi interpretů a přátel,
nad psacím stolem visívaly portréty Leoše a Zdeňky od malíře J.L. Šichana. Janáčův portrét je dnes
v pracovně na Hukvaldech, Zdeňčin portrét si odvezl po její smrti do Vídně její bratr dr. Leo Schulz.
Vedle dveří z pracovny do ložnice visela velká Olžina fotografie, na druhé straně malovaný talíř,
který dostal Janáček od členů Ruského kroužku, když se přestěhoval do nového bytu v roce 1910.
Talíř je opatřen rusky psaným věnováním.
V tiché pracovně, vzdálené městskému hluku, Janáček komponoval: v domku za varhanickou
školou prožil svá nejplodnější léta, zde vzniklo celé jeho stěžejní dílo. Zde jej navštěvovali
jeho žáci, zde pracoval se svými opisovači, zde jej vyhledávali jeho přátelé z domova i z ciziny.
A když v roce 1928 zemřel, rozhodla se Zdeňka Janáčková po poradě s profesorem Vladímírem Helfertem
věnovat zařízení pracovny tehdejšímu Zemskému muzeu v Brně. Protože však zprvu nebyla v Zemském muzeu
vhodná místnost, byla Janáčkova pracovna na krátkou dobu umístěna v Městském muzeu (v budově nynější
Nové radnice) a konečně v roce 1935 přestěhována do Moravského zemského muzea. Zdeňka
Janáčková bydlela v domku za konzervatoří se svou hodpodyní Marií Stejskalovu sama: v bývalé
Mistrově pracovně, pod fotografií své dcery Olgy, zemřela 17. února 1938.
V roce 1956 se Janáčkova pracovna vrátila do domku za konzervatoří a byla zde instalována v původní
podobě; 8. 6. 1957 byla však zpřístupněna veřejnosti jen část Janáčkova bytu, zbylá část byla obývána domovníkem.
V budově někdejší varhanické školy má své sídlo oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea,
které soustředilo ve svých sbírkách jedinečné janáčkovské fondy a rozsáhlou janáčkovskou dokumentaci.
Město Brno již dříve uctilo Mistrovu památku tím, že jeho jméno trvale vtělilo do názvu své vysoké
školy a svého operního divadla. Vybudování Památníku Leoše Janáčka je dalším výrazem úcty ke skladateli,
který rozvoji hudební kultury Brna věnoval nejlepší léta svého života.
Autor článku: Svatava Přibáňová |