LEV BLATNÝ
(11. 4. 1894 BRNO - 21. 6. 1930 KVETNICA u Popradu)
Brněnský dramatik, prozaik, divadelní kritik a dramaturg.
Jeho otec Vojtěch Blatný, správce kůru na Petrově, byl ve varhanické škole žákem Leoše Janáčka.
Lev Blatný vystudoval gymnázium v Brně a právnickou fakultu v Praze, poté získal místo právního
úředníka na ředitelství státních drah v Brně.
V roce 1921 spoluzaložil Lev Blatný brněnskou
Literární skupinu, byl jejím prvním předsedou (až do roku 1927) a jedním z nejvýznamnějších
členů. Tvorba tohoto sdružení byla ovlivněna expresionismem a francouzským unanimismem,
jeho program se hlásil k socialismu, ale distancoval se od marxismu: kladl důraz na mravní
přeměnu člověka a ideu sbratření. Blatný byl též spoluautorem manifestu Literární skupiny
Naše naděje, víra a práce (1922). Podílel se na redakci jejího časopisu Host a v roce 1923
spoluredigoval Sborník Literární skupiny. Soustavně se zajímal o divadlo, psal kritické
referáty a úvahy do mnoha periodik (Host, Moravskoslezská revue, Lidové noviny, Národní osvobození,
Kritika, Pramen, Zvon, Literární noviny, Právo lidu). V letech 1925–1928 byl lektorem a dramaturgem
Národního divadla v Brně. Spolu s režisérem Rudolfem Waltrem se snažil o kompromis mezi nutností
konvenčního abonentního repertoáru a uváděním hodnotné nové dramatiky domácí i zahraniční.
V letech 1927–1930 pracoval také pro brněnský Radiojournal: ve svých pravidelných pořadech
představoval kulturní dění ve městě a knižní novinky. Lev Blatný byl členem P.E.N. klubu a
širšího výboru skupiny Eight o´clock umělců a intelektuálů.
Debutoval jako básník, sbírkou Vzkazuji (1912), a poté se věnoval tvorbě prozaické a dramatické. První povídky a dramatické
scény otiskl v Lumíru (1917–1920). Raná tvorba Lva Blatného je ovlivněna expresionismem.
Nacházíme groteskní nadsázku, absenci podrobné psychologické kresby nebo důraz na postižení
pocitu kolektivu. Ve svých povídkách i divadelních hrách tenduje tento intelektuál k hořké
ironii a satiře, poválečná sociální a politická situace ho inspiruje k tragikomickým obrazům.
Roku 1920 měla premiéru jeho první expresionistická díla Hvězdnatá obloha (aktovka, provedena v Brně) a
Tři (inscenováno v Praze). Výrazný úspěch zaznamenala groteska Kokoko-dák! (knižně 1922, premiéra
téhož roku v Brně), karikující mentalitu tehdejšího světa zvířecí symbolikou: davové scény zesměšňovaly
měšťáckou hloupost a nadutost, stejně nemilosrdný byl autor i k představiteli policie (neschopný komisař),
tisku (žurnalista kladoucí důraz spíše na vlastní fantazii než na fakta) nebo revolučních radikálů (proletář
vykřikující prázdná hesla a manipulující tak dav). Následující hra Vystěhovalci (knižně 1923, premiéra 1925)
byla odmítnuta pražským Národním divadlem pro socialistické ideje. Reagovala na společenskou situaci té doby
a vystěhovalectví do Ameriky. V dramatu jedna část dělníků odchází na západ, druhá na východ. Autor nestraní
ani jedné z nich a apeluje na vnitřní mravnost. Výzva ke společenskému smíru byla předmětem kritiky ze strany
české marxistické levice (Bedřich Václavek: "Blatný /…/ odprošuje měšťácký svět za - radikálnost generace,
které nesdílel. /…/ Ideový odklon od moderní civilizace k venkovské idyle, od sociálního aktivismu, od
socialismu k vlastenectví. Proti internacionalismu idylický a reakční nacionalism. Trapný, typicky český
případ v osobním podání L. Blatného."). Utopická Říše míru (knižně 1927, premiéra téhož roku) konfrontuje
svět pohádek s dravostí moderní civilizace. Smrt na prodej, Blatného poslední celovečerní hra (knižně 1929,
premiéra 1930) je zasazena pevněji do reality: na základě pověry, že oběšencův provaz přináší štěstí, se
tento předmět stává obchodním artiklem, objektem spekulace. Autor odhaluje charaktery všech, kdo měli
k mrtvému vztah: jeho ženy, dcery, sousedů. I zde najdeme prvky grotesky, ale převládá úzkost z lidské
bezcharakternosti a mravní nízkosti. Ve druhé polovině 20. let byly ještě uvedeny na brněnském jevišti
Blatného aktovky Svět tančí, Blázen z amplionu, Černá noc a Zcela stručně.
V Blatného próze nacházíme
zobrazení životního pocitu, rozkolísaného vlivm války nebo osudových iracionálních sil. Takové jsou povídky
knihy Vítr v ohradě (1923). Groteskní nadsázku a experiment s drobnými prozaickými útvary přinášejí Povídky
v kostkách (1925). Autor se vysmívá konvenci a konfrontuje takový způsob existence s volným životem vyvrženců
společnosti a s rozhledem a kreativitou básníka. Ve druhé polovině 20. let, po období expresionistické skepse,
se postupně začíná prosazovat důvěra ve zdravou a kladnou životní sílu, v lidskou citovost a činorodost.
Spisovatel je konkrétnější v zachycování sociální situace, charakteristika jeho hrdinů je realističtější
(soubory Regulace, 1927 (tři novely), Povídky z hor, 1927, Housle v mrakodrapu, 1928).
Lev Blatný, výrazná česká literární osobnost, dlouhá léta bojoval s plicní
chorobou a podlehl jí v pouhých šestatřiceti letech. Jeho talent našel pokračování v jeho synovi, básníkovi Ivanu Blatném.
Literatura:
et (Eva Taxová): Lev Blatný, in: Lexikon české literatury, díl 1, A-G, Praha 1985, 249-250.
Levíčková, Jana: Lev Blatný - dramatik. Diplomová práce Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 2002.
Slovník literárních směrů a skupin, Praha 1976.
Václavek, Bedřich: Mezi vlnami, in: Od umění k tvorbě, Praha 1949, s. 66-70.
vl (Štěpán Vlašín): Blatný Lev, in: Postavy brněnského jeviště, sv. 1, Brno 1984, s. 554-555.
Z materiálu uloženého v oddělení dějin literatury
Moravského zemského muzea v Brně
- Brněnský dramatik a prozaik Lev Blatný (portrétní foto s podpisem, nedatováno). (foto)
- V kresbě přítele, člena Literární skupiny Dalibora Chalupy. (foto)
- Spisovatel s chotí Zdenkou (foto po svatbě, 1918). (foto)
- Rukopis Lva Blatného: úvod prózy Stříbrný kolovrátek. (foto)
- Dopis Lva Blatného spisovateli Miloši Jirkovi (1922). (foto)
- Lev Blatný, lektor a dramaturg, píše F. X. Šaldovi: tři dopisy z let 1925 a 1926,
uložené v odd. dějin literatury MZM, se týkají uvedení Šaldovy nové hry Tažení proti
smrti v brněnském Národním divadle. Ačkoli autor souhlasil s tím, aby brněnská premiéra
předcházela pražské, organizační problémy tomu zabránily. (Premiéra se konala v pražském
Národním divadle v květnu 1926, v Brně nakonec dílo vůbec uvedeno nebylo.) (foto)
- Blatného dopis literárnímu a divadelnímu kritikovi Miroslavu Ruttemu (1929): Blatný
posílá článek o brněnském herci Ottu Čermákovi pro sborník o současném českém divadelnictví
a ve věci obrazové přílohy odkazuje na spisovatelku a překladatelku Jožu Götzovou (psala též
o divadle). (foto)
- Zmíněný text, publikovaný ve sborníku Nové české divadlo 1928-29 (Redakce Miroslav Rutte
a Josef Kodíček, Aventinum, Praha 1929). (foto)
- Knižní prvotina oktavána Lva Blatného, básnická sbírka Vzkazuji, vyšla roku 1912 v Praze
nákladem autorových přátel. Blatný ji dedikoval svému bratru Josefovi. (foto)
- Ve Sborníku Literární skupiny (F. Obzina, Vyškov 1923) otiskl Blatný aktovku Svět tančí
(sborník redigovali Lev Blatný, František Götz, Čestmír Jeřábek, Zdeněk Kalista a Josef Zamazal). (foto)
- Obálku Blatného povídkového souboru Vítr v ohradě vytvořila malířka a grafička Helena
Bochořáková-Dittrichová (Knihovna Hosta sv. 1, Obzor, Přerov 1923). (foto)
- Povídky v kostkách vydal roku 1925 pražský nakladatel Václav Petr. (foto)
- Výtisk knihy Regulace věnovaný literárnímu druhovi Daliboru Chalupovi (Svoboda a Solař, Praha 1927). (foto)
- A. M. Píša: Na okraj nové knihy Lva Blatného. Rukopis recenze Regulace (nedatováno). (foto)
- Pozvánka na vzpomínkový pořad, konaný v dubnu roku 1959 u příležitosti spisovatelových
nedožitých pětašedesátin: v brněnském Domě umění vystoupili mj. Blatného kolegové a spolupracovníci
Dalibor Chalupa, Čestmír Jeřábek a Rudolf Walter. (foto)
Poslední změna:
|