Autor lyrických a vzpomínkových povídek, črt a fejetonů z venkovského
života, k nímž čerpal látku především z přírodních dojmů a zážitků z cest.
Vlastním jménem Dominik Nejezchleb, podepisoval se také D. Nejezchleb Marcha.
Po absolvování základního vzdělání a po otcově smrti se ujal rodného hospodářství a přitom se sám dál vzdělával
především v literatuře. Od roku 1907 působil jako žurnalista v krajinských a selských časopisech. Nejprve v
přerovských
Rolnických listech, později, v letech 1908-1909, byl členem redakce
Selských listů v Olomouci a
poté i v Brně, od 1910 přispíval také do
Moravského venkova. Ve stejné době se také stal tajemníkem agrární
strany pro Moravu s Slezsko, a od roku 1920 ji zastupoval více než patnáct let v poslanecké sněmovně, v letech
1935-1939 také v senátě. Roku 1940 se vzdal politické činnosti a odešel do důchodu.
Jaroslav Marcha zastával řadu politických a veřejných funkcí, podnikal
časté cesty po Evropě, a to zejména po balkánských zemích. Podílel se na moravském kulturním životě, mj.
byl v letech 1936-1941 předsedou Moravského kola spisovatelů. Od roku 1919 redigoval
Hospodářsko-politickou
knižnici, kam přispíval politickými statěmi pod pseudonymy Bezejmenný, Stanislav Vichr, Roman Vlach a Petr Západ.
Jeho syn, ekonom Jaroslav Nejezchleb-Marcha (1909-1972), vydal dvě
knihy cestopisných reportáží (
Anatolský břeh 1961,
Kde země končí a moře začíná 1962) a dobrodružný román
Kismet (1971), vše pod pseudonymem Roman Vlach, který již dříve užíval jeho otec.
Marcha se prosadil především svými drobnými prózami z venkovského života,
těžícími ze vzpomínek na dětství a zážitků z přírody. Ve dvoudílné mozaice
Ptačí chléb (1921) spojil výrazovou
jednoduchost s bezprostředností, které mu pomohly s úsměvem vylíčit zážitky z dětství prožitého na vesnici.
(Na motivy povídky
Dezertér z této knihy napsal Jiří Mahen stejnojmenné drama.) Třetí navazující díl
Kamarádi
z lesa (1946), komponoval Marcha komorněji, zachytil zkušenosti z dospívání, práci sedláků a formanů, znovu
oslavil svobodu a volnost života v přírodě a vyznal se z počínající lovecké vášně. V knihách
Na dědině (1927)
a
Z babiččina kraje (1928) čerpal z rodové kroniky a ze vzpomínek na patriarchální hospodaření, na své
novinářské začátky a na modernizaci vesnice po 1. světové válce.
Další Marchova tvorba byla ovlivněna impresionistickou metodou. Soubory
povídek a črt charakterizuje náladový lyrismus, volné řazení přírodních asociací a útržků pozorování. Taková
je například kniha
Halali halalo! (1928), kde se autor stylizuje do role samotáře, který nejraděj bloudí po
lesích, vychutnává sílu přírody a pociťuje tak protiklad ke zkomercializovanému městu. Z loveckých zážitků
vycházel i ve svých dalších knihách
O zvěři královské a verbeži ptačí (1931),
Zlatá v zelené (1935). Nejzdařileji
pak v momentkách z výletů po brněnském okolí a do Beskyd
Stromy a lidé (1935) a
Bouda pod Těšankou (1943), kde je
nejvíce patrná radost z darů života a jistoty přírodního bytí ve světě zachváceném válkou.
Oslava přírodního venkovského života se stala také tématem Marchovy nepříliš
významné epické poezie, k níž patří i autobiografická kniha
Řeč země (1936), pokus o epos
Pastýř z Javorníků (1937)
a sbírka
Čtyři louky (1940).
Cestovní dojmy uložil Marcha jednak do knihy fejetonů
Chvíli v Řecku (1934), jednak do dvou svazků popisných veršů
Zpěvy na Jugoslávii (1936) a
Listy z cest 2 (1939).
Jaroslav Marcha se také zajímal o lidovou slovesnost, která mu byla inspirací
ke knize
Starověrské písničky (1944). Mládeži určené
Besedy s klukem Smoleňou (1940) konfrontují svět autorova
dětství s dobou 40. let, podobně jako knihy přírodních a příležitostných skic a vzpomínek na předválečný
(především brněnský) umělecký život a na jeho osobnosti
Z okna pokojného domu (1940) a
Potopený svět (1949).
Použitá literatura:
sb: Jaroslav Marcha, in: Lexikon české literatury, díl 3, Academia, Praha 2000, s.112-114.
mj: Jaroslav Marcha, in: Slovník českých spisovatelů, Československý spisovatel, Praha 1964, s. 312.
Z materiálu uloženého v oddělení dějin literatury Moravského zemského muzea:
- Jaroslav Marcha, portrét s dýmkou. (foto)
- Jaroslav Marcha, foto z roku 1945 s podpisem. (foto)
- Úvodní list ke knize Starověrské povídky opatřený veršovanou dedikací příteli Františku Balvínovi. (foto)
- Ukázka rukopisu básně Vzpomínka, z nevydané knihy Návraty. (foto)
- Rukopis prózy Z mé zahrady, Brno srpen 1934. (foto)
- Titulní dvojlist knihy Na dědině, s podepsanou fotografií autora. Krajské nakladatelství v Brně 1958. (foto)
- Přebal knihy Zlatá v zelené, podle návrhu akademického malíře Emanuela Frinty. Novina, Brno 1940. (foto)
- Titulní dvojlist knihy Ptačí chléb s ilustracemi Milana Zezuly. Krajské nakladatelství v Brně 1958. (foto)
- Antonie Marchová, poděkování za kondolenci. (foto)