Josef Merhaut
(13. 10. 1863 Zbiroh u Berouna - 5. 9. 1907 Brno)
Autor naturalisticky laděných próz z brněnského prostředí,
básník a žurnalista. Vůdčí osobnost moravské literatury konce 19. století.
Syn pivovarského sládka vyrůstal v chudých poměrech, po matčině
brzké smrti u strýce ve Zdicích, později u tety v Praze. Do roku 1881 navštěvoval malostranské gymnázium,
to však nedokončil. Krátce putoval s kočovnou divadelní společností a nedlouho také, jako mimořádný posluchač,
studoval na právnické fakultě v Praze. Novinářskou dráhu zahájil jako pomocník v redakci pražského Pokroku
v roce 1884. O rok později přesídlil do Brna a tam se stal redaktorem staročeské Moravské orlice, v níž
působil až do své smrti například jako divadelní referent, fejetonista, vedoucí kulturní rubriky a od roku
1891 i ve funkci šéfredaktora. Patřil k předním organizátorům uměleckého a kulturního života v národnostně
smíšeném Brně. Měl mimořádné zásluhy na rozvoji tamního Národního divadla, jehož produkci sledoval nejen
jako kritik, ale aktivně se zde zapojoval i na poli řečnickém při různých oslavách i oficiálních programech.
Spolu s Františkem Roháčkem stál u zrodu časopisu Niva a roku 1899 s Františkem Marešem také u vzniku Klubu
přátel umění. O šest let později se stal prvním předsedou jeho literárního odboru (později přejmenovaného
na Moravské kolo spisovatelů). Podnikal časté cesty po Moravě a roku 1904 se vypravil také do Chorvatska
a Itálie.
Těžké podmínky brněnské národní a sociální existence i novinářské
práce, nešťastné manželství a smrt dvou synů znamenaly pro Merhauta tragické otřesy a časté duševní krize.
Zemřel na následky cukrovky po bezvýsledném léčení v Karlových Varech a Luhačovicích. Byl pohřben na
Ústředním hřbitově v Brně.
Drobné prózy a básně začal Merhaut publikovat časopisecky počátkem
80. let. Jako prozaik, směřující od povídek k románům, zobrazoval především národnostní, sociální, kulturní
a mravní rozpory a kontrasty brněnského života a jeho celkovou atmosféru na sklonku 19. století. Jeho
literární práce byla silně ovlivněna naturalistickou estetikou (pojímající člověka jako bytost výhradně
determinovanou tlaky společenského mechanismu, smyslovostí, pudy a dědičností) v temném, tragickém a
bezútěšném vidění světa, v němž fatalismus ústí do pocitů rezignace a skepse. Poznamenaly ji také tendence
impresionismu, a to především ve sledování elementárních pocitů, dojmů a nálad v barvitém líčení přírody, i
symbolismu v ornamentální obraznosti a mystice půdy. Merhaut ve svých pracích vycházel především ze sledování
smyslových vjemů a citových hnutí mysli svých postav. Detailní náhledy do každodenní reality mísil s prvky
sentimentu a schematické stylizace, hutný a prostý styl s momenty zdlouhavé popisnosti a patosu.
Deterministické a skeptické pojetí sociálních a národnostních problémů
spolu s typem prostého člověka nenávratně ubíjeného a morálně i existenčně zbídačovaného přinesly nejprve Povídky
(1890), poté vyzrálejší soubor Had a jiné povídky (1892) a nakonec vrcholně výbor z povídkové tvorby Černá pole
(1896), který výrazněji naznačil, leč i relativizoval možné cesty k překonání pocitu bezmoci a mravní obrodě
jedince (v sociálním boji, v lásce a venkovanství). V následujících románech Andělská sonáta (1900) a Vranov
(1906) posílil Merhaut smyslové vnímání skutečnosti a částečně, jakkoli umělecky ne zcela přesvědčivě, realizoval
svou snahu překonat pesimismus, eticky a psychologicky prokreslit a aktivizovat postavy, vyzdvihnout vztah
k přírodě, hodnoty křesťanství, čistého citu a bojovného češství.
Podobně jako v próze se i Merhaut básník věnoval národnostní, sociální
a milostné tematice, která byla v jeho podání silně ovlivněna Vrchlického poetikou. Jako student uspořádal a
vydal roku 1881 pod pseudonymem Jaroslav Maruška útlou sbírku veršů, kterou záhy stáhl a nepřipustil k prodeji.
Jeho nerozsáhlou, ale poměrně různorodou tvorbu zachytil v jejím vývoji soubor Básně (1907) uspořádaný Miloslavem
Hýskem. Ve své práci divadelního kritika byl Merhaut především průkopníkem realistického a sociálně angažovaného
dramatu.
Jeho kulturně-osvětovou a redaktorskou činnost, uplatňující se v kritikách,
fejetonech, reportážích, proslovech a propagačních článcích, dokumentuje i Výbor fejetonů Josefa Merhauta (1908)
editovaný Miloslavem Hýskem, který obsahuje práce psané především pro Moravskou orlici od roku 1885.
Požitá literatura:
jn: Josef Merhaut, in: Slovník českých spisovatelů, Československý spisovatel, Praha 1964, s. 321-322.
lm: Josef Merhaut, in: Lexikon české literatury, díl 3, Academia, Praha 2000, s. 235-236.
Z materiálu uloženého v oddělení dějin literatury Moravského zemského muzea
- Portrét Josefa Merhauta z mladších let, blíže neurčený, nedatovaný. (foto)
- Obal knihy Básně, uspořádal Miloslav Hýsek, Nakladatel J. Otto, Praha 1908, grafika neurčena. (foto)
- Portrét Josefa Merhauta z knihy Vrah?, Družstvo Moravského kola spisovatelů v Brně, Brno 1929. (foto)
- Josef Merhaut: rukopis básně Komedianti, blíže neurčeno, nedatováno. (foto)
- Rukopis milostné básně Josefa Merhauta Jen jednou, blíže neurčeno, nedatováno. (foto)
- Titulní dvojlist knihy Černá pole, uspořádal Dušan Jeřábek, ilustrace Karel Jílek,
Krajské nakladatelství v Brně, Brno 1964. (foto)
- Obal knihy Had a jiné povídky, ilustrace Artuš Schneider, Nakladatelství Šolc a Šimáček v Praze,
nedatováno. (foto)
Poslední změna:
|