Honza Šmikmátor, Brněnský deník Rovnost, 10. 1. 2007
Daniel nafotil pestrou Indii
Výstava v Paláci šlechtičen ukazuje krásu asijské země.
Poukázat na pestrost druhé nejlidnatější země světa chce výstava, která včera začala v Paláci šlechtičen. Jmenuje se Barvy Indie a sestává z barevných velkoformátových fotografií, které během měsíčního pobytu loni v létě pořídil v Indii Petr Daniel.
"Je zapotřebí srovnávat náš folklor, kterému se věnujeme v Etnografickém ústavu, s folklorem zahraničním," vysvětlila koncepci výstav vedoucí Etnografického ústavu Hana Dvořáková. Podle ní se budou podobné výstavy v prvním poschodí Paláce šlechtičen konat asi jednou ročně.
Daniel se do Indie dostal s Občanským sdružením pro Tibet jako odborník na statiku, několik dní dokonce strávil mezi mnichy v buddhistickém klášteře. "Můžeme být rádi, že jsme se narodili v téhle části světa," říká Daniel, který by podle svých slov v Indii nikdy žít nechtěl. "Překvapila mě hlavně vyrovnanost místních lidí s naprostou chudobou. A na rozdíl od jiných zemí jsem se tam cítil úplně bezpečně," popisuje Daniel své pocity z pobytu v jedné z kolébek světové kultury.
Snímky pořizoval na filmy i na digitální fotoaparát. "Celkem vzniklo asi tři tisíce fotografií," zmiňuje rozsah své práce fotograf a vystudovaný stavař. V Paláci šlechtičen je z této kolekce pouhý zlomeček - šest velkých a padesát menších barevných fotografií. "Mám nafoceno i pětadvacet černobílých filmů, ale myslím, že černobílé fotografie by se sem nehodily," říká Daniel ve výstavě.
Barvy Indie obsahují fotografie dokumentární, portréty, krajinky i zátiší. "Fotím všechno. Když vidíte něco z krásy světa, je škoda to nevyfotit. Nefotím ale takové snímky, jaké jsou na pohlednicích, tak, jak to dělají někteří turisté," ohrazuje se Daniel. A výstava to potvrzuje - na jedné fotografii se za přecházejícími lidmi jen jakoby mimoděk tyčí slavný Tádž Mahal.
Výstava v Paláci šlechtičen potrvá do 24. února a návštěvníci si ji mohou prohlédnout od úterý do soboty mezi devátou hodinou dopolední a pátou hodinou odpolední.
Autor: (mlk), Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava, 10. 1. 2007 Petr Daniel nafotil barvy chudé Indie
Brno - Exotická atmosféra chudé Indie vane od včerejška z brněnského Etnografického ústavu. V jeho prvním patře uspořádalo Moravské zemské muzeum výstavu snímků nazvanou Barvy Indie. Autorské fotografie Petra Daniela vznikly v severní Indii loni v létě.
„Fotil jsem na digitál i na film. Přivezl jsem si asi tři tisíce záběrů,“ řekl dvaapadesátiletý autor. Do vystavené kolekce vybral přes pět desítek fotografií nejrůznějších žánrů.
„Fotím lidi, zátiší, ale i krajinu. Snažím se ovšem nedělat nějaké křiklavé obrázky připomínající pohlednice,“ řekl Daniel.
Mezi exotickými snímky zaujmou také fotoreportáže z buddhistického kláštera, kde autor strávil několik dní. „Měl jsem jedinečnou možnost pozorovat mnichy při jejich každodenních činnostech,“ vysvětlil amatérský fotograf. Do Indie ho pracovně zavedla jeho profese inženýra statika. V Indii strávil celkem čtyři týdny. „Nejvíce na mne zapůsobila nesmírná chudoba lidí a jejich skutečně pokorný přístup k životu, jejich nenásilný postoj ke všemu živému,“ svěřuje se autor. Jeho snímky zůstanou v Etnografickém ústavu do 24. února.
„Snažíme se zprostředkovat také jiné kultury, přestože máme ve sbírkách sto tisíc předmětů tradiční kultury moravské,“ komentovala výstavu vedoucí ústavu Hana Dvořáková. Muzejníci ve stejném prostoru už představili výstavy o Finsku a Egyptu. Chystají také jinou exotickou lahůdku. „Připravíme kolekci zachycující ženu v tradiční arabské kultuře,“ prozradila Dvořáková.
Autor (jac), PRÁVO - Jižní Morava, 10.1.2007
Barvy Indie očima inženýra
„Lidi se snažím fotit vždycky tak, abych se nedotkl lidské důstojnosti a integrity člověka, ale s jistým odstupem a snad i nadhledem na lidské hemžení na tomto světě,“ říká o svém fotografování Petr Daniel, stavební inženýr, jemuž se fotografie stala hlavním způsobem vyjadřování.
Do puntíku to platí o kolekci téměř šesti desítek jeho fotografií, vystavených v Etnografickém ústavu Moravského zemského muzea od devátého ledna do 24. února pod názvem Barvy Indie. Během svého měsíčního pracovního pobytu v Indii - mimo jiné i v buddhistickém klášteře, kde působil jako inženýr v rámci projektu Občanského sdružení pro Tibet - měl dvaapadesátiletý autor možnost spatřit exotickou tvář této země ze všech stran.
Nenechal se svést prvoplánovými věcmi, jež šokují, ale snažil se objevovat vnitřní řád a rovnováhu uprostřed toho, co se evropským očím jeví jako pouhý chaos. Nepropadl však ani nekritickému blouznění o svobodě lidí, nezávislých na zákonech prosperity. Výsledkem je výtvarně působivá zpráva o lidech a prostředí, ve kterém žijí, o fragmentech velké kultury, jež dosud nepodlehly času.
„Šok z jiné kultury, z množství odpadků, které nikdo neuklízí, ze zápachu v ulicích, to všechno časem vyvane. Zůstane to pozitivní, jako když si po létech vzpomenete na léta vojenské služby,“ komentoval to výstižně Petr Daniel. Vystihl tak základní dojem z jeho indické mozaiky, vybrané z tří tisíc záběrů, pořízených během čtyř týdnů.
Výstavou Barvy Indie Petr Daniel jen potvrzuje svoji pověst vnímavého tvůrce, kterou již nejednou osvědčil - například v roce 1999 v Moravské galerii na výstavě 89/98, nebo v publikaci Dobrý den Brno, která byla v roce 2001 oceněna jako fotografická publikace roku.