Napsali o výstavě

Zpráva ČTK, Regionální mutace Mladá fronta DNES - jižní Morava, 8. 3. 2006
Muzeum připomíná píli babiček
Brno - Píli a šikovnost českých babiček připomíná výstava v Etnografickém ústavu Moravského zemského muzea v Brně. Věnuje se nejrůznějším technikám ručních prací, které se ženy ještě v minulém století učily běžně ve školách. Výstava Jehla, příze, pokličky, hračky každé babičky začala včera a potrvá do 3. června.
Návštěvníci výstavy uvidí ukázky hotových prací, například nejrůznějších výšivek na lidových krojích i dekoračních materiálech, ale také vzorníky.
Dívky si je vypracovávaly během studia na vyšších odborných školách a obsahovaly popisy práce a také detailně rozkreslené postupy. Mladé ženy si je po skončení studia braly domů, kde jim pak sloužily celý život, uvedla autorka výstavy Blanka Petráková.
Ženy v nedávné minulosti musely být nejen skvělými matkami, vychovatelkami, kuchařkami a uklízečkami, ale ještě si dokázaly najít čas na ruční práce, které byly často velmi technicky náročné, podotkla Petráková.

Jan Chmelíček, Regionální mutace Právo - Jižní Morava, 9. 3. 2006
Oslava dovednosti našich babiček
Vzorné matky, kuchařky, mistryně ručních prací - takové byly naše maminky, babičky a prababičky ještě v prvních desetiletích dvacátého století.
Rady Magdaleny Dobromily Rettigové a dalších postav ženského emancipačního hnutí v 19. století se výrazně lišily od toho, čím jsou naplněny dnešní ženské časopisy. I školy se staraly o to, aby se dívky naučily vyšívat, plést, háčkovat, kreslit, ale i vařit.
Jaké byly výsledky tohoto snažení, to v Etnografickém ústavu Moravského zemského muzea v Brně od 8. března do 3. června ukazuje výstava Jehla, příze, pokličky, hračky každé babičky aneb Co všechno se učily a znaly ženy v nedávné minulosti.
Připravila ji Blanka Petráková ze zlínského Muzea jihovýchodní Moravy převážně z materiálu, který tamní textilní sbírku obohatil v posledních letech. Výšivky, krajky, dečky, kapesníky, oblečky na panenky i na batolata, výbavní prostírání či povlečení s monogramy, to vše zaujme především precizností provedení, jež byla samozřejmým standardem oné doby.
Rozmanitost technik, složitost a pestrost vystavených vzorů, jejich řemeslná a mnohdy i umělecká úroveň dokládají vysokou oblibu ručních prací i zcela jiný způsob života a trávení volného času, připomíná Blanka Petráková a dodává: Každý předmět má svoji historii, někdy dokonce pohnutou. Jsou to zdánlivě obyčejné věci, jaké mnozí z nás uchovávají doma po svých babičkách, ale jsou to plody každodenní nezměrné píle a pokory, zručnosti, trpělivosti a preciznosti - vlastností, které naše uspěchaná doba nepěstuje a bohužel si jich příliš necení.
Ukázky ručních prací jsou doplněny typickými předměty z vybavení měšťanské domácnosti, od nábytku až po kuchyňské náčiní.

Rovnost - Brněnský deník, Jaroslav Štěpaník, 16. 3. 2006
Co vše ženy uměly a musely (Fejeton)
Jehla, příze, pokličky - hračky každé babičky aneb Co vše se učily a znaly ženy v nedávné minulosti - takový je název výstavy ze sbírek Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně, kterou lze navštívit v brněnském Paláci šlechtičen až do 3. června. A tak: Vstup jen dále, milý hosti, přivítáme tě s radostí.
Nejedna dnešní moderní žena si povzdechne: Jak snadné to mívaly naše předchůdkyně! Do práce nemusely, o peníze se postaral manžel, na starosti měly jen domácnost... Dnes má žena dvě šichty: zaměstnání a tu domácnost taky. Pokud byla někdejší žena paní továrníkovou, radovou či ústřední ministrovou, měla jistě k ruce hned celý štáb pomocných sil, a byla tak vlastně čímsi na způsob domácí manažerky.
Ne každá se však narodila jako vhodná partie pro pana senátora, vyslance či velkouzenáře. To už pak bylo jinší kafe. Bez slušného a řádně situovaného manžela, bez všech moderních pomůcek, nástrojů a zařízení dnešní domácnosti. Prát na valše v trokách, šít, spravovat, látat, žehlit, vařit, uklízet, aby z podlahy dalo se jíst, ty z venkova navíc starost o zvířectvo a hospodářství. Ženy nemívaly dvě šichty. Jen jednu, jedinou, nikdy nekončící.
Na počátku devatenáctého století se formoval ideál ženy manželky a hospodyně. Pro přípravu na tuto životní roli u nás hodně vykonala Magdalena Dobromila Rettigová. Hned po vstupu do výstavních prostor nás vítá titulem ze své knihy z roku 1840 určené dívkám: "Mladá hospodyňka v domácnosti, jak sobě počínati má, aby své i manželovy spokojenosti došla." Je až paradoxní, že cesta k emancipaci a rovnoprávnosti začínala určením specificky ženské role, jejímž důležitým pilířem byla spokojenost manžela.
Školství zcela logicky ještě do poloviny minulého století za jeden z hlavních vyučovacích předmětů považovalo ruční práce. Každá žena měla a musela zvládat nejen běžné domácí práce a péči o děti a rodinu, ale také umně šít, vyšívat, plést, háčkovat atd., atd. Málo toho nebylo.
Právě toto nemálo si na výstavě lze prohlédnout. Výšivky a krajky, do posledního detailu vypracované součásti oděvů, ornamenty, kroje i věci pro denní nošení, ručně zpracované součásti výbavy nevěsty.
Mnohé z těch deček, zdobných kapesníčků, vyšívaných ubrusů a ubrousků, košilek, kabátků, kalhotek, zástěr či nástěnných obrazů s povzbudivými hesly pro každý den starší z nás dobře pamatují. Vídali jsme je u svých pracovitých maminek, babiček či prababiček. Některé z těch hmatatelných upomínek na minulost jsme dokonce dosud nezahodili.
Není to vlastně tak dávno, kdy ženy bez automatické pračky, myčky, mrazničky, ledničky, televize a telefonu trpělivě seděly shrbeny u náročného vyšívání nebo únavného látání a štupování. Na stolku pečlivě naskládány jehly, paličky, špulky s nitěmi, hříbky, náprstky... na kuchyňské stěně nad sporákem vlastnoručně vyšívaný obraz s pečlivě vyvedeným nápisem: Pilností dojdeš k samostatnosti.
Stojí za to vstoupit. V množství vystavených věcí a věciček je uložena spousta trpělivé práce, kus obyčejné každodenní člověčí historie, lidských osudů. Na dříve narozené zavane dech minulosti, mladší snad okouzlí artefakty doby ne zas tak dávné.

Rovnost - Brněnský deník, Pavel Gejdoš, 8. 3. 2006
Muzeum oživilo umění babiček
Šít a vařit musely ženy dříve umět bez ohledu na své společenské postavení.
Nejen pamětníkům nad čtyřicet let, ale i školákům a zájemcům o seznámení s údělem žen na přelomu devatenáctého a dvacátého století je určena výstava v brněnském Etnografickém muzeu.
I dobře situované ženy musí umět šít, vyšívat a vyznat se v základech vaření. Dnes možná toto automatické odsouzení žen k plotně neplatí, v první polovině dvacátého století ale platilo beze zbytku. Dokazuje to výstava Jehla, příze, pokličky, hračky každé babičky, kterou ode dneška hostí Palác šlechtičen v Kobližné ulici. "Začátek výstavy na Mezinárodní den žen je skutečně jen náhoda," směje se Jiří Mikulka z Moravského zemského muzea.
Expozice připomíná například to, že do poloviny dvacátého století bylo i ve městech běžné vyšívání ložního prádla. Výstavě vévodí obří manželská postel s vyšívaným potahem, nočním stolkem a šatní skříní. Nedaleko trůní kuchyň se starou kredencí, mlýnky na maso a dalším kuchařským náčiním. Nechybějí dobové recepty Magdaleny Dobromily Rettigové. Tvůrci výstavy přibližují i bohaté křestní oblečení či takzvané frivolitky, při nichž je nekonečná nit vázána do řady ozdobných uzlů.
"Nechybí příručka pro mladé dívky, jak být dobrými manželkami, ukázky výuky domácího léčitelství či základů včelařství. Přibližujeme i národní obrození, kdy vznikla řada ženských časopisů," uvedla Blanka Petráková ze spolupořádajícího zlínského Muzea jihovýchodní Moravy.
Výstava si všímá i počátků ženského emancipačního hnutí v českých zemích, zakládání ženských spolků a dívčích škol. Žačky se v nich učily zhotovovat oděvy, pořizovaly si výbavu, vyšívaly, kreslily a absolvovaly kurzy vaření. "Vysokou úroveň dívčího školství dokládají vystavené školní práce se vzorníky a pracovními postupy," dodala Petráková.
Výstava potrvá do 3. června. Doprovodí ji několik výtvarných dílen pro děti například s názvem Oblékni babiččinu panenku.

Zpět na hlavní stránku