Autor: Luboš Mareček, Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava, 5. 2. 2008
Pracné tapiserie a legrační majolika
Méně časté umění tkaných obrazů a humorných keramických plastik ode dneška nabízejí na dvou místech v Brně
Brno - Dvě pozoruhodné výstavy méně vídaných technik dnes začnou v Brně. První z nich v galerii Platinium na Veveří ulici představí rozměrně a pracně tkané tapiserie. Moravské zemské muzeum nabízí v Biskupském dvoře kolekci žertovných keramických plastik Vladimíra Groše.
Před zhroucením tkaniny Unikátní produkci valašskomeziříčské Moravské gobelínové manufaktury reprezentuje kolekce nazvaná Tráva. V galerii Platinium se za ní skrývá šest rozměrných tapiserií, které na délku dosahují až dvou a půl metru. Propletené linky těchto velkých textilních obrazů však může podle jejich autora a ředitele manufaktury Jana Timoteje Strýčka každý vnímat, jak je mu libo. „Na někoho působí jako trubky, jiný v nich vidí stébla nebo zvětšené útky,“ říká k autorskému seriálu Strýček. Zajímavý cyklus čítá celkem osm exponátů a vznikal po celý minulý rok. Dvě tapiserie si však nyní vyžádali na výstavu do Holandska.
Strýček mluví o mimořádné technické náročnosti představovaných děl. „Výtvarná stránka vychází z tkalcovských limitů a maximálních možností našikmení útku,“ vysvětluje výtvarník Strýček. Větší sklon útků by už způsobil zhroucení tkaniny, takže po odstřižení ze stavu by se obraz nenávratně zdeformoval. Kolekci Trávu si mohou zájemci prohlédnout ve všední dny od 9 do 19 hodin, a to až do 10. března.
Výstava připomene také letošní 110. výročí založení dílny, která se věnuje ručnímu tkaní klasických gobelínů, originálních koberců a uměleckých tapiserií. Vzácné textilie zde také restaurují. Jak Strýček dokládá, naposledy manufakturou prošly dva vzácné gobelíny ze 16. a 17. století zdobící nyní Černínský palác v Praze.
Vilní starci v keramice V Mramorových sálech Moravského zemského muzea se dnes od půl páté ponese smích. Výstava majolikových plastik nazvaná Zuzana v lázni od veselského autora Vladimíra Groše totiž bránice přímo lechtá.
„Typickým je pro autora způsob vytváření majolikových plastik. Základní tvary svých děl vytáčí na hrnčířském kruhu a potom je spojuje do nových celků, které upravuje modelací, řezem, deformací,“ poznamenal ke Grošově rukopisu kurátor Jiří Mitáček.
Keramikova barevnost vychází z bílé a bývá doplněna žhavou selenovou červení. Aktuálně jsou vystavené práce z posledních dvou let, výjimku tvoří několik starších, které v Brně zase návštěvníci uvidí poprvé. „Téma Zuzana v lázni Groš ukazuje v několika variantách tradičního malířského námětu a často způsobem netradičním,“ komentuje groteskní zpracování kurátor. Groš vtipně pojednává také kolekci Snídaně v trávě, kterou tentokrát neinspiroval slavný stejnojmenný Manetův obraz. Překvapením budou i plastiky z oblasti motoristické. Zasmát se Grošově humoru lze vždy od úterý do soboty od 9 do 17 hodin až do 24. května. Fotodokumentaci prací si lze prohlédnout také na stránkách www.majolikagros.cz.