Černé řemeslo
aneb
Není muže nad kováře
Výstava chce seznámit širokou veřejnost s historií a sortimentem kovářské výroby, zejména
pak na venkově. Začíná archeologickým materiálem kovaných předmětů a nářadí z keltského,
velkomoravského a středověkého období, pokračuje vývojem řemesla v cechovním období a je
časově dovedena až do druhé poloviny 20. století. Dějiny řemesla v 19. a 20. století jsou
dokumentovány ukázkami kovářského tisku, ceníky, účetními knihami, výučními listy, reklamami
aj. Nechybí ukázka kovadlin, dvou typů kovářských měchů a zajímavého nářadí.
Velká pozornost je věnována vozovému kování, neboť vůz jako transportní prostředek byl
pro zemědělce velmi důležitý. Jsou vystaveny jednotlivé části vozu s příslušným kováním -
přední a zadní vazba, kola, části oje, i nářadí sloužící k natahování ráfů. Zvláštní pozornost
si zasluhuje unikátní sbírka zdobených zděří a kroužků z ojí. Nechybí ale ani jiné transportní
prostředky - okutý trakař a plužná kolečka.
Sortiment kovářské práce je však daleko širší. Kováři zhotovovali či okovávali nářadí užívané
k obdělávání půdy, ke sklizni obilí, ve vinohradu či při chovu dobytka, ale i na hospodářském
dvoře nebo přímo v domácnosti. Tak můžeme na výstavě vidět kované vidle, hrábě, rýč se železným
okutím, drhlen na len, mincíř a řadu dalších zajímavých věcí. Ani řemeslníci se většinou neobešli
bez kovářsky zhotoveného nářadí. V této části výstavy má návštěvník možnost shlédnout i některé
základní kovářské pracovní postupy - výrobní fáze při kování hřebíku, skoby, kramle, nebo třeba
ozdobné barokní šišky. Jednodušší sériové výrobky, jejichž ukázky jsou na výstavě také k vidění,
se zhotovovaly v hamrech - kovárnách s kladivem na vodní pohon.
V dalším oddílu výstavy věnovaném podkovářství jsou prezentovány podkovy pro koně i krávy,
pro zdravá i nemocná kopyta, a podkovářské nářadí. Seznámíme se i s romským kovářstvím, které
je charakteristické lehkou přenosnou kovadlinou a způsobem práce vsedě. Vyvrcholením celé výstavy
je kovářská dílna s maketou výhně, kovadlinou, kladivy, kleštěmi a dalším nářadím. Vše doplňují
ukázky kovářských vývěsních štítů a ozdobného kování.
Ve vestibulu a na Rajské zahrádce na historickou část výstavy navazuje výstavka současného
uměleckého kovářství, do níž přispěli Leopold Habermann, Milan Michna, Karel Kreps, Radomír
Bárta, Pavel Tasovský, Martin Šteller a další.
PhDr. Jarmila Pechová
|