Vosk doprovází kulturu člověka již od dob starého Egypta. Ostatně i dnes tvoří výchozí
surovinu v mnoha průmyslových odvětvích. Škála jeho použití je široká a zahrnuje na jedné
straně předměty posvátné, na druhé je jeho použití např. v kosmetickém průmyslu více než profánní.
V rámci tzv. slohového umění posloužil jako materiál pro tvorbu reliéfů i volných plastik s vysokými
estetickými nároky (od renesance až po současnost - např. Tony Craig), v souvislosti s tzv. plastikami
pod štucem se stal masově šířeným kýčem.
Od středověku se jeho zpracováním zabývali specializovaní řemeslníci organizovaní v ceších,
klášterní dílny. V 19. stol. se rozvinula výroba manufakturní, pokračovala produkce kláštěrů/kostelů,
přistoupila drobná produkce malovýrobců event. jednotlivců.
V souvislosti s produkcí devocionálií a upomínkového zboží pro poutní
místa se rozvinula rovněž výroba
tzv. "galanterního zboží", čímž jsou v katalozích voskařských firem označovány "ceroplastiky"
(plastická tvorba, kde výchozí materiál tvoří vosk). Mimo sféru tzv. vysokého umění se toto označení
ujalo pro trojrozměrné kompozice umístěné pod skleněným poklopem "šturcem". Zachycují jednoduchou
scénu s postavou ve frontálním postoji, event. jednoduchý děj (např. betlémská scéna), která je
umístěna na podloží z voskového drátu, ale i z přírodnin (např. mech). Celek je často dotvořen
textilní aranží rámující výjev. Vše ja pak upevněno na soustruženou podložku (levnější varianta
kartonová podložka) spočívající na nožkách a usazeno pod skleněný poklop. Obsahová škála je široká
od žánrových scének včetně květinových aranží po církevní témata. Nutno však zdůraznit, že církevní
problematika převládá - od světců a světic po mariánskou problematiku. Nejčastější náměty tvořily
poutní předlohy.
Základní surovinou byl vosk, z nějž byly do forem odlévány základní části tj. hlava, končetiny.
Samotný korpus pak tvořil buď rovněž voskový odlitek nebo to bylo dřevěné jádro potažené voskovou
vrstvou. Rovněž drapérie byla zhotovana dvojím způsobem - modelací tenkých voskových plátů nebo byl
oděv pojednán přímo z látky. Jejich výrobou se od druhé třetiny 19. století zabývaly manufaktury např. v
Salzburku, Mnichově atd., ale i klášterní dílny či jednotlivci.
Toto zboží se prodávalo v poutních centrech, prostřednictvím podomních obchodníků, od druhé poloviny
19 století pomocí katalogů specializovaných firem (Gautsch-Mnichov, Weinkamer-Salzburk). Odlitky z pův.
forem byly zhotovovány ještě i v nedávné minulosti. Ceroplastiky s církevní tématikou patřily do výbavy
katolických domácností především v zemích bývalé monarchie a v Bavorsku, kde se staly součástí domácích
oltářů, tzv. svatých koutů, vánoční instalace, výbavy nevěst. Patřily k vybavení jak venkovských,
tak městských domácností.
Výstava EÚ MZM představí vosk v širších souvislostech od výchozího včelařství přes cechovní doklady,
po finální výrobky v podobě širokého spektra svíček (životní cyklus). Představí vosk jako výchozí
surovinu pro drobnou plastiku (vánoční téma, betlémy), pro tvorbu trojrozměrných obrazů, klášterní
práce po voskové panoptikum, vosk v léčitelsví. Důraz však bude kladen na ceroplastiku pod tzv.
šturcem s církevní i světskou tématikou. Jako doprovodný fenomén bude předtaven tragant, s nímž
je vosk často zaměňován.
V rámci výročí W. A. Mozarta bude vystavena i vosková plastika inspirovaná
operou Kouzelná flétna
představující dvojici Papageny a Papagena (autor: Philip Jechl, první pol. 19. st.)ze sbírek
Regionálního muzea v Litomyšli.
Pokud je nám známo, tak česká uměleckohistorická a etnografická
literatura toto téma zatím nereflektovala.
Rovněž nikdy nebylo námětem specializované výstavy.
Hana Dvořáková, kurátor výstavy