|
||
Světy jeskyní "Vinné čtvrti" v Brně10. září 2004 představuje Moravské zemské muzeum v Brně rozsáhlou výstavu fotografií a dvojjazyčný katalog Ireny Ráček a Ferdinanda Altmanna, které vznikly v rámci Festivalu regionu Weinviertel v podzemí obce Althöflein. V souvislosti s tím se koná v jeskyni Kůlna v Moravském krasu, asi 50 km na sever od Brna, taneční performance brněnské skupiny "Filigrán". Cavae Tóna - Tóny jeskyně. Cavae Tóna je skladba Norberta Waltera Peterse pro hluboký mužský hlas a bicí. Německý skladatel Peters využil při jejím komponování výsledků výzkumů zejména francouzských archeologů specializujících se na hudbu: "Velmi hluboký mužský hlas může na určitých místech rozeznít jeskynní prostor; senzací je potom skutečnost, že tato rezonanční místa se nacházejí analogicky ke zcela určitým obrazům a znakům," říká Peters. Tento projekt je pokusem o vytvoření spojení mezi současným uměním a hlubokou minulostí, čímž se nakrátko mezi současným uměním a mezi výrazovými formami minulých kultur uzavírá kruh. Výstavu otevírá ředitel muzea Dr. Petr Šuléř 10. září 2004 v 11 hodin v Paláci Šlechtičen, Kobližná 1, Brno. Pořádá ji Moravské zemské muzeum za podpory Správy jeskyní Moravského krasu. Po samotném otevření výstavy a občerstvení odjedou hosté do jeskyně Kůlna, aby shlédli taneční performanci. Výstava a katalog obsahují fotografickou dokumentaci instalací Ireny Ráček v podzemních prostorách v Althöflein. Citlivě vybrané verše jednoho z nejvýznamnějších současných rakouských básníků - Aloise Vogela, fotografie tu vtipně, tu vážně a přemýšlivě komentují a obohacují tak uměleckou výpověď o dodatečnou, literární dimenzi. Instalace v chodbách a výklencích jeskyní zachytil Ferdinand Altmann, který ovládá umění fotografie tvořit a vyprávět světlem a stínem a patří také k velkým znalcům regionu Weinviertel. Výstava ukazuje na snímcích zachycené momenty stop života, které byly po ukončení prací z jeskyní opět pečlivě odstraněny, protože pouze malá část těchto podzemních prostor je veřejnosti přístupná. Tak se stávají tyto fotografie jedinou dokumentací částečně vtipně ironických, částečně skličujících i nadějeplně působících prostorových situací Ireny Ráček. Projekt v podzemních prostorách Althöflein v pohraničí evropského souseda - České republiky - na sebe vzal první kontury své podoby, když tamnější turistický spolek ukázal svůj zájem o nové odkrytí "lochů" (jak se tyto prostory nazývají) prostřednictvím uměleckého projektu. Spojení s Moravským krasem vyplývá pro Irenu Ráček z její práce s přírodními barevnými pigmenty, které se v blízkosti jeskyně Kůlna objevují v neuvěřitelné rozmanitosti. Výrazové umělecké prostředky - tóny jeskyně a barvy pro pomalování těl tanečníků spojují tajemný jeskynní systém v Althöflein s jeskyní Kůlna v Moravském krasu. Na návštěvníky čeká jedinečná a výjimečně mnohovrstevnatá performance, která umí probouzet archaické představy a nálady. Jeskynní systém v Althöflein Jeskyně Kůlna v Moravském krasu O umělcích |