|
||
Historické Brno na přelomu tisíciletí Malíř Oldřich Rejnuš si získal svou více než čtyřicetiletou
soustavnou tvorbou označení vedutisty, tj. umělce zpodobňujícího grafickou nebo malířskou
formou architektonické pohledy na města. Kronikářsky mapuje nejen měnící se tvář města Brna,
ale i jiných kulturních oblastí Evropy. Dokumentuje všechny slohové periody měst a historických
míst od minulosti po současnost, avšak vždy s pochopením pro národní zvláštnosti té či oné části
Evropy. Meritem jeho tvůrčího zájmu však bylo vždy jeho rodné město Brno. Navázal tak na tradici
slavných vedutistů, jakými byli František Richter (1774 - 1836), v pozdější době Karl Weihs,
zapomenutý Otakar Hauska či v době nadávné prof. Eduard Milén aj. Malířem zvolený žánr vyžaduje
dodržení věrnosti vzhledu architektury se všemi detaily, ať se jedná o jednotlivé budovy, jejich
komplexy řazené do ulic, uliček či zákoutí, stejně jako celkový pohled na město. Veduty Oldřicha
Rejnuše mají osobité postižení genia loci, vyjadřující specifičnost tohoto místa. Brněnské veduty
přesvědčivě prezentují atmosféru tohoto města průmyslu i dávné historie v symbióze rytmického
vznikání a bohužel i zanikání starých památek a romantických zákoutí pro paměť budoucích generací. K samotné výstavě "Historické Brno na přelomu tisíciletí"
se vyjadřuje O. Rejnuš takto: "Původním záměrem bylo uspořádat k svým osmdesátinám výstavu
svých prací, jakýsi průřez vlastní tvorbou. Avšak na základě poznání, jak v Brně ubývá
historických památek, a to i v chráněné zóně historického jádra města, jsem změnil svůj
záměr a změnil jsem i téma.
|